Sivun näyttöjä yhteensä

torstai 22. lokakuuta 2015

Kirjastonhoitaja


Muistan joskus lapsena leikkineeni kirjastonhoitajaa. Äiti oli tilannut minulle kirjoja lasten omasta kirjakerhosta ja olin kasannut kirjat hyllykköön samalla lailla kuin kirjastoissa. Haaveilin ammatista, missä saisin olla rakkaiden kirjojen ympäröivänä ja kaikki maailman tarinat ympärilläni. Ihastuin lukemiseen kolmannella luokalla ala-asteella, kun löysin Anna ystävämme kirjat. Ahmin tekstit ja koko tuotanto tuli luettua hetkessä. Saman kirjailijan L.M Montgomeryn kirjoista löysin myös sydämeni valloittaneen Pienen runotytön. Kirjoissa pääsee tutustumaan uuteen ja erilaiseen maailmaan. Tapahtui omassa elämässä mitä tahansa, kirjoihin sai hetkeksi sukeltaa ja unohtaa omat maalliset murheet.

Olen saanut seurata tyttäreni hiljalleen kasvavaa innostusta kirjoja kohtaan. Nykyään kirjat vaan eivät ole niin suosiossa ja saavat kilpailla pelien ja elokuvien kanssa. Helpompaa on avata tabletista Netflix ja katsoa sarjaa, kun avata kirja ja lukea. Olen kuitenkin kannustanut häntä lukemaan.

Olen nyt kuntoutus eläkkeellä tutustunut kirjastoautoon. Aiemmin olin aina ollut kulkemisaikaan töissä, en voinut palvelua hyödyntää. Vapaa-aikakin oli niin kortilla, että aikaa lukemiseen oli todella vähän. Kävin kyllä ahkerasti ostamassa kirjoja ja luin niitä, joka päivä junamatkoilla.

Olen tutustunut aivan loistavaan kirjastonhoitajaan kirjastoautossa. Hän löytää minulle aina juuri oikeat kirjat, jos jotain ei ole, hän tilaa ne. Tästä syystä yöpöydällä odottaa jälleen lukemattomia ovia uusiin maailmoihin.


Hänen avullaan olen löytänyt myös uuden lempikirjailijan, kenen sujuvaa sanailuaan ihailen suuresti. Seuraavaksi vuorossa on minulle jälleen aivan uusi kirjailija. Kyseessä on historiallisen kirja, mikä sijoittuu ensimmäisen maailman sodan jälkeiseen Ranskaan. Olen hieman arvuutellut kirjan lukemista, sillä elän kirjojen mukana voimakkaasti ja olen aika herkkä sotatarinoille. Haluan kuitenkin avartaa näkemystäni.

En ihmettele yhtään, että kirjaston hoitajat ovat innoittaneet myös elokuvan tekijöitä. Pari tulee heti mieleen: Muumion kaunis kirjastonhoitaja, sekä The Librarian. Molemmissa elokuvissa päähenkilöt toimivat kirjastonhoitajina, sekä selvittävät mahtavia elämän mysteerejä Indiana Jones tyylisesti.

Löytävätkö ihmiset kirjat vai kirjat ihmiset? Vai onko upeiden kirjojen takana aina mystinen kirjaston hoitaja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti